Søg

Recap af HUG Copenhagen d. 4. april 2018



Årets første HUG-møde i København startede, for mig personligt, helt perfekt!

Foruden at have fornøjelsen af min bedre halvdel og hans super skønne kollega i bilen fra Århus mod København, hvor vi i øvrigt vi en fed snak om iværksætteri (tak for den!) - så fik vi den bedste mad fra Kiin Kiin. Anbefaling givet videre herfra!

Nå men, tilbage til HUG-mødet...

Programmet, hvor Pravda er vært, startede et oplæg af HubSpots Sam Hirbod med emnet "The future of content". Lad os dykke ned i et resumé af hans oplæg med det samme.



The future of content


1. Personas

Ikke overraskende fra HubSpots side, fik vi en lille opsang på implementering og brugen af personas i vores marketing-arbejde. Det kan du læse meget mere om i HubSpot indlæg om personas.

Jeg vil dog nævne et par ting, som jeg synes, er værd at tage med videre og huske på, som ligger lidt udover den sædvanlige persona-snak:

  • Overvej hvem din målgruppes influenter er

  • Gå I dybden (og bed dit bureau om det samme)

  • Find dit fokus; vælg 2 personas til en start, de to der har den største indflydelse på din virksomheds success

  • Husk at dine personas er generiske, de ændrer sig og du bør give dem et review hvert 6-12 måneder.


2. Forventningsafstemning

Den anden ting, Sam nævnte, vi ofte glemmer, på både konsulent- og virksomhedssiden, er at få afstemt vores forventninger omkring et samarbejde eller et køb af en ydelse, produkt eller service.

Hans klassiske, men dog effektive anbefalinger er:

  • Lav SMART mål. Insistér på det.


3. The future of content

Her er en liste over et par af de trends, der blevt nævnt, som jeg noterede mig, at jeg gerne selv vil dykke yderligere ned i:

  • Un-gated content. Gratis. Uden formularer.

  • Chat og chat-bots

  • Voice search

  • Mobile first release fra Google



Lav vanvittigt godt (og interaktivt) indhold


Ikke overraskende, så er det gode indhold stadig super vigtigt. Her er Sam's bud på hvordan du let kan gøre dit indhold interaktivt og på den måde skabe nye leads. Og uden at det nødvendigvis behøver være super krævende.

Create video

Det er super let og kræver kun tre ting:

1. En smartphone 2. En god mikrofon 3. Et stativ


Voice search

Vær til stede på alle google platforme. Google elsker det og skulle, efter Sams mening, være afgørende i de ikke så fremtidige tendenser til voice search adfærd.

Mobile First

Google indexerer mobile websites først.


Så, jaaa. Det giver vel meget sig selv.

De fleste CMS systemer understøtter heldigvis responsive designs som standard og HubSpots design manager er da også blevet lettere at have med at gøre efter deres seneste opdateringer, både når det gælder interface og arbejdet forbundet med design generelt.

Interaktivt content

Her er to ting, som jeg helt sikkert skal have læst op på som Sam nævnte i sin præsentation:

  • Harness attention

  • Is your content 'un-skipable'?

Think outside the box

Hvordan?

Brug scyscraper technique. Den teknik har jeg selv brugt de sidste to år siden jeg første gang hørte om den på Inbound konference i Boston tilbage i 2016. Det virker, så hermed en klar anbefaling til at prøve det af.

Det kan helt sikkert også svare sig at prøve kræfter med nogle af de mange værktøjer på markedet til at hjælpe med de mange marketing-opgaver, der ofte ligger i skuffen og gemmer sig:

  • Buzzsumo

  • Ahrefs eller SemRush

  • Google news

  • Opensiteexplorer

  • Search Console


HubSpots eget eksempel på interaktivt indhold

HubSpot selv har forsøgt sig med interaktivt indhold ved at undersøge hvilke blogindlæg, der performede bedst og valgte at lave et "Make My Persona" værktøj til deres primære persona 'Marketing Mary'.

Du kan se et par eksempler her:


Sådan gjorde HubSpot for at lave interaktivt content:

  • Undersøg hvilke vigtige søge-fraser, der findes derude i relation til din virksomhed. Personligt bruger jeg SemRush og kan kun anbefale det.

  • Brug Search console/search traffic/search analytics

  • Brug HubSpot content strategy tool til at organisere dit indhold omkring dine key-phrases for at opnå maksimal SEO-værdi af dit indhold

  • Se på hvilke anbefalinger HubSpots on-page SEO tool giver dig, så den enkelte side er fuldt optimeret

  • Quick search: spørg personas om at lave et inkognito vindue og søge en af dine key-phrases frem. Dukker din virksomhed op? Hvis nej, så ved du, at det kan gøres bedre

  • Brug en webhook til at trigger direkte overførsel af nye leads fra dit interaktive indhold til HubSpot.

Fordele ved interaktivt content:

  • Nye leads direkte i CRM'et

  • Den perfekte samtale-starter for salgsteamet

  • Data er gemt på contact timeline i HubSpot, så salgsteamet kan gå direkte i gang med en dialog med den nye kontakt.

Resultaterne ses tydeligt på billedet her.

Værktøjer du kan bruge til at lave interaktivt indhold:


De sidste anbefalinger fra Sam lød dejligt simpelt, nemlig:

  1. Base your decision on data

  2. Solve a specific pain point for your persona and provide actionable tips

  3. Show don't tell. Give away 90% free and let sales do the rest.


Hvis der er særlige områder, du kunne tænke dig en uddybning på, så send mig en mail på ninna@inboundboost.dk, så opdaterer jeg indlægget på den baggrund.

7 visninger

+45 2594 0307

Ivar Huitfeldts Gade 10,
Aarhus, Denmark

©2018 by InboundBoost