Søg

Personas guide inklusiv 37 interviewspørgsmål [gratis download]

Opdateret: 19. feb. 2019



Et af de begreber jeg får allerflest spørgsmål til, er Personas.

Hvad gør Personas godt for?

Er det virkelig nødvendigt at bruge penge og tid på dem?

Ja, og, ja!

Som altid kommer der dog et stor MEN.

For jeg har også oplevet mange, der får udviklet deres Personas og tilhørende Brugerrejse (eller user journey, som de også kaldes), og får dem aldrig for alvor brugt som en implementeret som del af inbound marketing strategien og brugen af HubSpot.

For at få størst effekt ud af dine Personas og de timer, der bliver lagt i at udvikle dem, er der særligt tre ting, der skal være på plads (De er ret fundamentale, brug de 3 F'ere alle de steder, du kan komme afsted med).

  1. Formål

  2. Forberedelse

  3. Forankring

Lad os tage dem en efter en.

1. Få styr på formålet med dine Personas Det store gennemgribende spørgsmål (måske her i livet?) er, hvorfor? Eller som Simon Sinek prædiker, "Start with why?". Det gælder i særdeleshed også dine Personas. Én måde at finde ud af, hvad du ønsker at få ud af dit Personas-arbejde er, at dykke ned i din virksomheds forretningsstrategi. Hvilke mål er der opsat din virksomhed på den lange bane (12 måneder frem) og på den korte- til mellemlange bane (3-6 måneder frem). De fleste marketingmedarbejdere kan nikke genkendende til en strategi, hvor der står, at afdelingen skal "skaffe brandvarme leads til salg".

Det er jo dejligt. Når det lykkes.

Her er nogle eksempler på forretningsmål, jeg er stødt på:

  • Øge nysalg med XX%

  • Øge opsalg til eksisterende kunder med XX%

  • Starte måling af kundetilfredshed via Net Promoter Score

  • Mindske Customer Acquisition Cost (CAC)

  • Forlænge Customer Lifetime Value (CLV)

Dit Personas-arbejde skal bidrage til at lykkes med de forretningsmål, din virksomhed har. Set fra et marketingperspektiv, vil man som marketingmedarbejder oftest fokusere sit Personas-arbejde på det mål, der handler om at tiltrække nye kunder. Det er vores komfortzone og den opgave marketings tanker ofte kredser om.

Men når du nu alligevel har ulejliget dine kunder, potentielle kunder og eks-kunder med at ringe til dem, så er du forpligtiget til at bruge deres tid på fornuftig vis.

Når du har styr på dit formål, det "Why" du allerhelst vil have svar på i dine Persona-interviews, er du klar til at forberede dig. Det involverer især, at du får styr på dine interviewspørgsmål og spørgeteknik.

2. Forbered dig til dine Persona-interviews Processen for at blive klar til dine Persona-interviews ser nogenlunde sådan her ud:

  • Baseret på dit formål, få da input til hvem du skal interviewe fra kunderettede medarbejdere i din virksomhed (salg og support f.eks.)

  • Lav en tidsramme for dig selv, hvor dine interviews skal være gennemført (ellers kan der hurtigt gå et halvt år inden du har en færdig Persona og til den tid er dit arbejde allerede forældet)

  • Lav en email skabelon, som du sender til din liste over interview-personer (det kan både være nuværende kunder, potentielle kunder og eks-kunder). Den kan f.eks. se ud som på billedet her.


  • Koordiner tidspunkter med dine interview-personer. Afsæt 30 min. før interviewet til forberedelse. Læs op på hvem personen er og dan dig et indtryk af, hvad du forventer personen vil svarer på dine spørgsmål. Afsæt ligeledes 30. min. efter interviewet til at renskrive dine noter. Du kan altså forvente at bruge minimum halvanden time på hvert Persona interview.

  • Når du ringer op, så følg interviewguiden. Husk at rette den til efter dit formål.

  • Hav dit note-powerpoint klar. Helt lav-praktisk ser min skærm som oftest sådan ud, når jeg sidder med et Persona-interview. Innterview-guide på den ene side og note-powerpoint på den anden side.



Det er i øvrigt et godt lille trick, hvis du sidder på en Mac. Ved at holde musen nede på den grønne 'maximize' knap på dit Chrome vindue, får du muligheden for at placere to programmer med lige størrelse på din skærm. Så er det slut med at sidde og resize vinduer.

2.1 Interview-spørgsmål til dine Personas Den største del af din forberedelse ligger i din interviewguide. Her kommer 37 spørgsmål, som jeg bruger som udgangspunkt, når jeg laver Persona-interview. Husk at rette dem til, så de passer til dit "Why".

  1. Hvor gammel er du?

  2. Fortæl mig lidt om dig selv, dit familieliv. Har du en ægtefælle, er du forælder, søskende etc.?

  3. Hvilken by bor du i? Hvilken by arbejder du i?

  4. Hvad er din uddannelsesbaggrund? (hvilken skole har du gået på, højeste uddannelsesniveau, fagfelt, etc.?)

  5. Hvad laver du I din fritid?

  6. Hvad er din jobtitel?

  7. Hvor mange års erfaring har du i den type rolle

  8. Hvad er din faglige baggrund? (tidligere stillinger, andre industrier du har arbejdet i, etc.?)

  9. Hvilken industri beskriver bedst den, jeres virksomhed befinder sig i?Hvilken størrelse er jeres virksomhed? (omsætning, antal medarbejdere, etc.?)Hvad er de mest almindelige udfordringer I jeres branche?Hvad er den mest almindelige kritik, I får af jeres produkt eller ydelse

  10. Hvilken størrelse er jeres virksomhed? (omsætning, antal medarbejdere, etc.?)

  11. Hvad er de mest almindelige udfordringer I jeres branche?

  12. Hvad er den mest almindelige kritik, I får af jeres produkt eller ydelse?

  13. Hvad er dine ansvarsområder?

  14. Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

  15. Hvornår er du succesfuld I din stilling? Hvilke målsætninger har du?

  16. Hvilke særlige kompetencer og redskaber kræver det, at bestride din stilling?

  17. Hvem rapporterer du til? Hvis du er leder, hvem rapporterer så til dig?

  18. Hvad frustrerer dig mest ved dit job?

  19. Hvad nyder du mest ved dit job?

  20. Hvilke primære mål har din virksomhed? (evt. Sekundære)

  21. Hvorfor er disse mål vigtige? Hvad er der på spil?

  22. Hvordan bidrager du til at opnå disse mål?

  23. Hvad er de største udfordringer, der forhindrer dig I at opnå disse mål?

  24. Hvad har du tidligere gjort (f.eks. I andre stillinger) for at overkomme disse udfordringer? Virkede det?

  25. Hvis ikke det virkede, hvad vil du gøre anderledes en anden gang?

  26. Hvilke artikler, blogs eller sociale medier følger du med i?

  27. Er du medlem af nogle sociale-, professionelle- eller netværksgrupper?

  28. Deltager du på nogle events, konferencer eller messer?

  29. Hvordan vil du konsumere information? (på mobile, online, print, etc.?)

  30. Hvordan researcher du efter nye produkter og/eller ydelser til din virksomhed? (på internettet, mund-til-mund, etc.)

  31. Er der bestemte materialer (ebøger, guides, webinars) der ville hjælpe dig bedst til at opnå dine mål?

  32. Hvordan hørte du første gang om vores virksomhed?

  33. Hvem er typisk involveret i en købsproces for produkter som vores?

  34. Hvor længe er I typisk om at træffe beslutninger om køb et produkt som vores?

  35. Hvem spørger du til råds?

  36. Hvad er din største klage/objection omkring vores produkt?

  37. Hvad skal der til for at overkomme disse klagepunkter?


3. Forankring af dine nye Personas

Det her er sektionen, hvor du spørger dig selv, hvordan sikrer jeg, at mine nye Personas bliver brugt til noget?

Disclaimer: Det er pisse svært! Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Hvis ikke du har involveret salg og support i processen endnu, så er det sidste chance nu. Og det er super vigtigt!

Kald alle relevante interne stakeholders sammen til en præsentation af de nye personas på en halv-dags workshop.

Til denne workshop går I hver enkelt Persona i gennem en efter en. Hvad sagde de? Hvad var særligt overraskende? Hvad var forventet? Hvilke ideer har du til forbedre arbejdsgange og imødekomme jeres forretningsmål baseret på dine Personas input? Bring gerne konkrete citater fra dine interviews op til diskussion. Diskutér i gruppen, hvad I tror meningen er?

Find en masse post-its frem og tegn og fortæl på et whiteboard. I sidste ende kan det komme til at se ud som dette eksempel på en Brugerrejse.


Brugerrejsen er udarbejdet i samarbejde med reklamebureauet Pravda


Derefter er det tid til at lave en mapping over hvilket content og handlinger, der mangles til at opfylde dine Personas behov i de enkelte faser i brugerrejsen.


Har man flere Personas kan man enten lave en samlet Brugerrejse eller en per Persona. Det kommer som regel an på, om købsbeslutningen for din type af produkt eller service er kompliceret og involverer flere personer i købs-virksomheden eller om det er en hurtigt og "smertefri" beslutning for køberen.


FAQ - Personas

Q. Hvor mange Personas skal jeg have? A. Start med 2-3 - dine primære Personas

Q. Hvor lang tid tager det at lave et Persona-interview A. Hold dig til 30-45 min.

Q. Hvad er en Brugerrejse? A. En visuel repræsentation af din idelle købers vej fra ukendt kontakt til køber af dit produkt/service

Q. Hvad er en Persona? A. En semi-fiktionel beskrivelse af din idelle køber


Links til mine skabeloner (ingen email påkrævet - direkte download):


Interviewguide Note PowerPoint Brugerrejse


Links til gode eksterne kilder:


HubSpot: "How to create detailed Buyer Personas for your Business"

Simon Sineks TEDTalk: "Start with Why?"

0 visninger

+45 2594 0307

Ivar Huitfeldts Gade 10,
Aarhus, Denmark

©2018 by InboundBoost