Søg
  • Alexander Gingold

En (online) verden der aldrig bliver den samme

Der er blevet skrevet utallige artikler og indlæg om Corona og dens effekt på forbrugeradfærd, E-commerce, og markeder. Jeg vil i dette indlæg komme ind på hvordan data tegner et billede på en ændret adfærd indenfor SEM (Search Engine Marketing).

I takt med vi bruger mere tid hjemme, er vores medieforbrug her også steget markant. Det er derfor vigtigere end nogensinde at være til stede, og forstå det skift der er sket i vores online adfærd.

Skift i adfærd? er der overhoved sådan et, og hvad betyder det for mig som e-retailer?

Det korte svar er JA. Forbrugsvarer (daglige indkøb mm) er stadig langt over normalen, da vi føler en større sikkerhed ved at få leveret vores varer foran hoveddøren. Her nogle dybere refleksioner omkring denne udvikling:

Sørg for at have (hyper)lokale annoncer:

Vi søger i større grad på sætninger og fraser som “xxx åbent i nærheden af mig” her har man en gylden mulighed for at komme frem i søgning, vise man er åben, samt andre essentielle faktorer der kan skabe et salg.

Da vi nu i langt større grad bestiller varer hjem som vi før hentede fysisk i butikker, skal man ændre sin annoncestruktur og tilgang, til at imødekomme og endda måske byde mere på nogle søgeord end man har været villig til historisk.

Hvad kan du så konkret gøre for at sikre mest mulig salg med dine annoncer?

  • Opdater din Google My Business til at vise hvilke forholdsregler du tager ift pakker og forsendelser samt for dine medarbejdere. Dertil omkring din lagerbeholdning.

  • Opdater dine leveringsforhold og betingelser så de fremgår tydeligt.

  • Sørg for dit produkt feed er opdateret hele tiden, således din lagerstatus fremgår

  • Laver du ikke forsendelse med privat omdeling, så få denne mulighed implementeret.

  • Tjek hastigheden og mobil venlighed for dit site

  • Gennemgå og analysér din data. Hvad er anderledes nu end før Corona, og hvad betyder det for dig og dine kunder?

  • Kig på Google trends om der er nogen ændret adfærd du skal forholde dig til.

  • Du kan implementere price benchmarks for dine shopping ads og se hvad dine konkurrenter prissætter deres produkter der er ens med dine.


Hvilke andre mærkbare forandringer ser vi så i data ift. online køb og adfærd?

Tager vi udgangspunkt i et af de største markeder globalt, USA, er der nogle helt klare tendenser vi ser nu.

En analyse fra Nielsen data viser at amerikanske forbrugere bruger i gennemsnit 12 timer dagligt på at konsumere indhold. Altså en stigning på 60%! - dette er en markant stigning der giver alle os e-commerce folk det rigtige udgangspunkt for at skabe resultater for os selv og vores kunder.

Med et behov for at få flere varer bragt ud til vores boliger, har retailers omstillet sig denne trend, og har i større grad digitaliseret deres forretning. Vi søger som forbruger konkret og specifik data på hvor, hvordan og hvornår vi kan få en given vare leveret. Amerikansk data viser at levering til kantsten eller hjemmeadresse er steget med over 70%. Dette er en så markant stigning, at man som online forhandler skal være klar omkring leveringsforhold.

Vi bruger også langt mere tid på at researche mulige køb vi gerne vil lave, sammenligner priser, kvalitet, reviews, kundeudtalelser mm. Altså tager vi os længere tid til at træffe vores endelige købsbeslutning inden vi putter en vare i kurven og trykker KØB.

Jamen hvad betyder det så i praksis for mit marketingsetup?

Se det, er det gode spørgsmål. Tager vi udgangspunkt i ovenstående data og tese, kan vi antage at first click nu har en større vigtighed end vanligt? At vi overhoved kommer med på kundens “shortlist” frem imod en konvertering er jo alfa omega ikke? Men hvad er der anderledes ved det, end hvordan det hele tiden har været?

Først og fremmest bør frekvensen på din remarketing nok skrues op en smule. Er overvejelsesprocessen længere, skal du som virksomhed “bejle” en smule længere for at få købet. Her skal dine USP fremgå tydeligt, gerne med fokus på hurtig levering.

Hvordan analyserer du din data så?

Kigger du under disse omstændigheder kun på last click conversion attribuering, kan du ende med at lave en forfærdelig fejl! Da købsrejsen er en smule længere, kan det første click nemlig vise sig at være det vigtigste også selvom det ikke giver dig en direkte konvertering! Agerer first click i stedet som en “assisterende konvertering” er det jo stadig en vigtig kanal at fange den første opmærksomhed på.

For at få et bedre billede at netop din kundes rejse til konvertering, kan du åbne din Google Analytics konto og kigge på konverteringstragte, her kan du se fordelingen af klik igennem dine funnels og hente værdifuld indsigt!

Tag stilling og kommunikér den:

Langt de fleste forbrugere siger at det har en stor betydning for deres købelyst og loyalitet hvad en virksomhed gør ift. Corona. Fx. er tilbagebetaling af annulleret ordre, kundeservice, refunderingspolitik mm. nogle af de ting forbrugere nu lægger vægt på når de skal handle og genkøbe hos en e-retailer.

Gennemgå dine annoncetekster og kreativer samt dine landingpages for kommunikation der kan være anstødelig eller ufølsom omkring verden og situationen.

Youtube oplever kæmpe løft i set video og interaktion i op og mid funnel, hvor du kan inspirere og uddanne dine mulige kunder. Derfor få lavet godt videoindhold og distribuer det gennem dine kanaler.

Sørg også for at kommunikere fremtiden ift. dine åbningstider, lagerstatus og andre relevante forhold, især hvornår de genåbner din butik for fysisk handel.

Hvordan kommer din forretning sine eventuelle tab til livs?

Når du har identificeret dine kernekunders ændrede ædfærd, krav og behov, skal du nu rette din forretningsmodel herefter. Easy peasy right? Ja, gid det var så vel.

Dog kan du med ovenstående tilgang samt tjekliste rette en del til således at du er up to date ift. de nye tendenser og adfærd vi oplever.

Håber dette kunne bruges til at give et nyt take på en spændende udvikling.

4 visninger

+45 2594 0307

Ivar Huitfeldts Gade 10,
Aarhus, Denmark

©2018 by InboundBoost